2daagse scherpenheuvel

29 september 2022 - Scherpenheuvel-Zichem, België

Hallo iedereen

We zijn op 2 daagse gegaan naar Scherpenheuvel .

dus we hebben verzameld in Leuven om 7U50 . We hebben de bus 310 gepakt om 8u10 aan perron 11 .

20151117101234-5812ac65-me

We zijn daar een 44 minuten op gebleven om uiteindelijk in Aarschot te aankomen .

Station_Aarschot_2012

Dan hebben we daar fietsen gehuurd .

De eerste stop was de  Wijngaardberg

De Wijngaardberg is één van de onaangetaste getuigenheuvels van het Hageland.  Andere zijn de Heikantberg , de Middelberg , de Eikelberg , en de Beninksberg . De heuvel is 72 m hoog en heeft een oppervlakte van 0,26km² . hij werd tijdens het tertair gevormd door de Diestiaanzee

download

IMG_0432

IMG_0382

Dan zijn we aangekomen bij het kasteel van  Horst om ongeveer 12uur en daar  gebleven tot 13 uur  , Het Kasteel van Horst is een wondermooie waterburcht tussen de groene, Hagelandse heuvels en de fictieve thuishaven van de Rode Ridder. we zijn hier blijven middag eten en zelf een gratis drank gekregen. dan zijn we vertrokken naar Scherpenheuvel

IMG_0396

IMG_0397

aangekomen in Scherpenheuvel en daar om 14u30 hebben we daar 3 gidsbeurten gekregen .

basiliek

Deze basiliek is de oudste koepelkerk in België en is gebouwd in 1609 en is sinds 1952 een beschermd monument.

De Architect van dit gebouw is Wenceslas Coeberger.

De basiliek staat in de vorm van een zevenster, een symbool voor de zeven vreugden en zeven smarten van Maria.

IMG_0436

Maagdentoren

hebben hier een gidsbeurt van 1 uur gekregen en hij heeft ons uitgelegd de geschiedenis van het gebouw en wat er rond was .

De Maagdentoren in Zichem is een gebouw uit de 14e eeuw (1383-1430).

De toren wordt ook wel Markentoren, Lanteerntoren of Vat van Zichem genoemd. Het was zowel een verdedigingstoren als een woontoren met veel status. Maagdentoren zou verwijzen naar een legende terwijl een studie uit 1969 erop wijst dat de toren een verdedigingstoren zou zijn geweest. Markentoren (mark = grens) verwijst hiernaar.

IMG_0434

rond 17 uur zijn we aangekomen aan onze campeer plaats en hebben we dan de tenten opgebouwd .

IMG_0410

voor de dag afsluiten met een lekkere BBQ , en dan lekker slapen in de tent

DAG 2

We zijn opgestaan om 8 uur om het ochtendeten klaarmaken .

Dan zijn we de tenten terug gaan opruimen en dan terug in de van .

we zij dan gaan fietsen tot de Abdij van Averbode waar we een lekker ijsje hebben opgegeten

IMG_0417IMG_0437

IMG_0416

Dat is helaas onze laatste stop en dan terug naar station van Aarschot fietsen , om dan terug de fietsen terug te geven en dan terug naar Leuven .

Bedankt om dit te lezen en ik hoop dat jullie Deze  2daagse leuk vonden.

Tot de volgende keer !